Varierande arbete i Västra Götalandsregionen

Ett 40-tal åhörare var på plats för att delta på Förvaltningshögskolans alumn- och studentträff under gårdagen, och lärde sig mer om hur det är att arbeta inom regionen.

Studenter och alumner lyssnar till när Lisa Lundin talar om sitt jobb som regionutvecklareFörvaltningshögskolans alumn- och studentträff ger studenter möjlighet att lyssna och ställa frågor till tidigare studenter. Igår var ett 40-tal åhörare på plats för att lyssna till Lisa Lundin, regionutvecklare i Västra Götalandsregionen, som delade med sig av sina erfarenheter av att ha arbetat regionalt i många år.
– Det är ett väldigt varierande arbete. Jag jobbar med dialoger, presentationer och dragningar, utvecklingsdagar, riggar konferenser, handlägger projekt, håller workshops, och svarar på remisser. Jag tycker det är det roligaste jobbet man kan ha, berättade hon.

Bland frågorna från studenter var det många som handlade om just arbetslivet, och vilka ingångar som finns till en arbetsgivare som Västra Götalandsregionen.
– Det är väldigt olika, några har gjort praktik, andra har doktorerat och kommit in som expert. Men våra tjänster utannonseras ju också, så det går den vägen med.

Lisa Lundin tog sin examen från Förvaltningshögskolan 2007. Efter praktik på Utrikesdepartementet har hon sedan jobbat bland annat som nämndsekreterare i Hälso- och sjukvårdsnämnden och Regionutvecklingsnämnden innan hon fick sitt nuvarande jobb som regionutvecklare. På frågan om vilken del av utbildningen hon haft mest nytta av är det de kurser som många tycker är tråkigast.
– Uppsatsen är ju det jobbigaste man gör, men för mig var det vägen in till regionen eftersom min uppsats handlade om konflikten mellan hållbarhet och regional tillväxt. Jag har också stor nytta av juridik- och metodkurserna i mitt dagliga arbete.