Vitryska studenter på besök hos Förvaltningshögskolan

I veckan har Förvaltningshögskolan haft besök av tio studenter och en lärare från Vitryssland, som en del i samarbete med Förvaltningsakademin i Minsk.

studenter från förvaltningsakademin i MinskUnder en vecka har tio studenter från Förvaltningsakademin i Minsk fått chansen att besöka Göteborg. Syftet är att ge dem en möjlighet att på plats uppleva svensk offentlig förvaltning genom olika studiebesök, möten och föreläsningar. På torsdagen har studenterna även fått hålla egna presentationer av sina examensarbeten för Förvaltningshögskolans forskare och personal.

Resan är del av ett mer omfattande samarbete som började 2014. Tack vare stöd från Göteborgs universitet och Svenska institutet ingår Förvaltningshögskolans Gregg Bucken-Knapp i deras utbildning. Under två år i det fyraåriga programmet håller han kurser där de får lära sig om offentlig politik och förvaltning utifrån teori och metod som används här i väst. Studenter från Förvaltningsakademin i Minsk
– Just nu väntar vi på besked om en Erasmus och en ICM-ansökan för att några av deras lärare och studenter kan komma hit på besök igen, säger Gregg Bucken-Knapp.