Storstadsseminarium på Förvaltningshögskolan med civilministern

Civilminister Ardalan Shekarabi bjöd på tisdagen 10 oktober in till seminarium om växande storstäders utmaningar ur ett regionalt perspektiv. Seminariet var ett samarrangemang mellan Finansdepartementet och Förvaltningshögskolan.

Vid seminariet berättade Göran Persson från Boverket om utmaningar i den fysiska planeringen. Tre kommunalråd, Ann-Sofie Hermansson (Göteborg), Christian Sonesson (Staffanstorp) och Ebba Östlin (Botkyrka), beskrev utmaningar med utgångspunkt i erfarnheter från i de tre svenska storstadsregionerna.

Stig Montin, professor vid Förvaltningshögskolan, höll en  föreläsning om olika sorters demokratiska utmaningar för storstäderna. Anders Lidström, professor vid Umeå universitet, berättade om sina studier av storstadsregionerna runt Göteborg och Umeå, och diskuterade möjligheterna till en kommunbildning för sådana storstadsregioner. Seminariet avslutades med en avslutande paneldiskussion under ledning av moderatorn Ulrika Jisland (Västra Götalandsregionen).

Hörsalen Dragonen var fullsatt med en publik bestående av företrädare från främst universitetet, kommuner och myndigheter.

En videoupptagning av seminariet finns på Finansdepartementets  hemsida.