Professor Elisabeth Sundin prisades för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning

Förvaltningshögskolans pris för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning tilldelades 2014 Elisabeth Sundin, professor i företagsekonomi vid Linköpings universitet. Elisabeth är aktiv som forskare vid det flervetenskapliga forskningscentret Helix Vinn Excellence Centre som arbetar med arbetslivsfrågor utifrån ett partnerskap mellan universitet, industri, offentlig sektor och arbetsmarknadsorganisationer.

Priset delades ut för fjärde året i rad vid Förvaltningshögskolans dag den 23 april. Syftet är att uppmärksamma och stimulera till goda insatser vad gäller nyttiggörande av forskning inom offentlig förvaltning. Priset delas ut av Förvaltningshögskolans råd för forskning och utbildning, inom projektet KOLV (Förstärkt förvaltningsforskning och mer kvalificerad förvaltningsutbildning i Västsverige).

Rådets motivering:

”Professor Elisabeth Sundin har genom sin genuina nyfikenhet i kombination med skarp analytiska förmåga skapat viktiga bidrag till forskningen såväl som praktiken om och i offentlig sektor. Hennes bidrag handlar om den offentliga sektorns organisering, dess entreprenörskap samt den svårföränderlighet som präglar genusdimensionen som organiserande princip. Professor Sundin är helt enkelt en förebild för dem som är intresserade av hur den offentliga sektorn fungerar.”