Kommunala och regionala frågor i fokus vid forskningskonferens

Den 26-28 november 2015 hölls årets nordiska kommunforskningskonferens NORKOM i Göteborg. Vid konferensen samlades ett 60-tal forskare från Sverige, Norge, Danmark, Finland och Island för att utbyta erfarenheter.

NORKOM är en årligen återkommande konferens för forskare med fokus på kommunala och regionala frågor. Konferensdeltagarna har olika bakgrund och använder inte alltid samma teoretiska utgångspunkter, men förrenas i sitt intresse för kommunala och regionala frågor.

Vid årets konferens var temat under de gemensamma sessionerna av konferensen organisering och styrning på kommunal och regional nivå.

Annelie Roswall LjunggrenKonferensen inleddes med ett besök av Annelie Roswall Ljunggren, statssekreterare hos civilminister Ardalan Shekarabi. Hon gav deltagarna en bild av den politiska diskussion som just nu förs kring en eventuell regionreform i Sverige. En reform som både skulle innebära kommunsammanslagningar och en ny regionindelning.

Konferensdeltagarna fick även lyssna till Gustaf Kastberg, docent vid Förvaltningshögskolan, som presenterade en av sina senaste studier kring management och organisering inom hälso- och sjukvården. Gustaf har tillsammans med sina forskningskollegor följt och studerat införandet av lean och processorganisering i hälso- och sjukvården vid två verksamheter inom Västra Götalandsregionen.