Förvaltningsutbildningen 70 år firades med jubileumssymposium

Den 11 december firades förvaltningsutbildningens 70-årsjubileum. Studenter, alumner och samverkansparter till Förvaltningshögskolan var inbjudna till symposiet och omkring 90 personer deltog vid firandet.

Under en fullspäckad eftermiddag bjöds det både på en tillbakablick till 1944 då utbildningen startade, en utblick med europeiskt perspektiv på utbildningen och en diskussion kring utbildningens framtidsutmaningar. Företrädare för Förvaltningshögskolan, gäster från andra lärosäten, samverkanspartners, arbetsgivare och alumner medverkade i symposiet.

Lennart Nilsson, docent i offentlig förvaltning och tidigare prefekt vid Förvaltningshögskolan tog publiken med på en resa tillbaka till 1944 då de första studenterna började på den socialkommunala linjen vid Göteborgs Socialinstitut.

Marleen Brans, professor vid KU Leuven pratade om förvaltningsutbildningarnas utmaningar ur ett europeiskt perspektiv. Marleen är verksam i flera europeiska nätverk som arbetar för att stärka förvaltningsutbildningarna i Europa. Vid jubileet lyfte Marleen fram att en av utmaningarna just nu är att kartlägga vilka kompetenser som studenterna bör ha efter avslutad utbildning.
- Kompetenser och inlärningsresultat har blivit allt mer relevanta i universitetsutbildningar. Om inte vi som ansvarar för utbildningarna definierar vilka kompetenser som behövs kommer någon annan att göra det, menade Marleen Brans.

Vid jubileet fick publiken också ta del av Förvaltningshögskolans alumn Hanna Wiks reflektioner kring utbildningen. Hanna avslutade sina studier vid Förvaltningsprogrammet 2010 och arbetar idag som verksamhetsekonom inom Göteborgs stad. En av de bästa sakerna med utbildningen tyckte Hanna var att det erbjöds möjlighet till praktik.
- Utbildningen utvecklade också min analytiska förmåga och jag lärde mig att sortera vad som är viktigt i en stor mängd information, berättade Hanna Wik.

Förutom dessa intressanta talare bjöds det också på ett nordiskt perspektiv på förvaltningsutbildningen från Linnéa Henriksson universitetslärare vid Åbo akademi, Bo Ekström, ekonomichef i Härryda kommun lyfte frågan om hur offentliga verksamheter kan bli attraktiva arbetsgivare och Stig Montin från Förvaltningshögskolan resonerade kring vilken typ av tjänstemän som kommer att efterfrågas i framtiden.