Folke Bernadotteakademin träffade Samfaks alumner

I måndags besökte Folke Bernadotteakademin, FBA, Samfaks alumner i Göteborg. Där berättade de vad som krävs för ett uppdrag.

Folke Bernadotteakademin har fått namn efter förste FN-medlande svensken. Akademin ligger under UD och är baserad i Stockholm och på Sandö i Kramfors kommun. Mest sänder man ut olika experter på fredsbevarande uppdrag i världen.
– Kandidatexamen från samhällsvetenskaplig eller juridisk utbildning är ett måste, och flytande språkkunskaper i ryska, arabiska, spanska eller franska är en värdefull väg in, berättade Mikael Rexhall som är handläggare på FBA.

Anna Wikner, chef för insatser, val och sekundering på FBA, berättar att körkort och några års erfarenhet av att köra fordon är också bra om man ska hamna i öknen nere i Irak. Samt några års yrkeserfarenhet.
– Våra uppdrag i världen just nu är främst i Afghanistan, Colombia, Irak, Kongo, Mali, Myanmar och Somalia, säger hon.

På en del uppdrag kan man ta med familjen, på andra inte. Myndigheten ligger under UD och arbetar ganska brett, både i konfliktsituationer och konfliktlösande. När det akuta läget har avslutats kommer alltid förvaltningsfasen. Då bygger man upp polis, skolor, sjuThomas Edin, alumn vid Förvaltningshögskolankvård och en rättsstat. Experter inom rättvisefrågor, ledarskap och samverkan är också eftertraktade.

Ett 50-tal alumner och studenter hade kommit för att lyssna, bland annat Thomas Edin som har gått masterprogrammet vid Förvaltningshögskolan, och som för närvarande arbetar på Ernest & Young.

Kommer du att söka?
– Man får ju lite funderingar när man lyssnar på det här, säger Thomas Edin.