Emma Ek Österberg vann Best Paper Award i Edinburgh

Vid forskarkonferensen New Public Sector Seminar utsågs Förvaltningshögskolans Emma Ek Österbergs konferenspapper till det bästa.

New Public Sector Seminar gick av stapeln i Edinburgh den 2 till 3 november. Temat var “Markets, metrics and calculative practice in public services”, det vinnande papperet handlade om marknadsskapande i offentlig sektor, mer specifikt inom transport.
– Det är ett konferenspapper kring Trafikverkets försök att skapa marknad, hur det går till när de upphandlar, säger Emma Ek Österberg.

I papperet som har titeln “Objectifying Trustworthiness: Market Reformation in the Transport Policy Field” lyfter hon fram hur Trafikverket har omdefinierat sina tjänster så att de kan agera mer marknadsorienterat, och hur marknad, byråkrati och förtroende vävs samman i praktiken.
– Poängen är att Trafikverket har försökt förändra sig och genomgått ett stort reformarbete sedan de bildades 2010, och en del av det har varit att förändra upphandlingsstrategin. Där beskriver och analyserar jag hur det har gått till. Jag skulle inte säga att de varken har lyckats eller misslyckats, men de har funnit en metod för att möta kraven på att agera mer marknadsorienterat.

Totalt var det ett 40-tal papper som skickades in till konferensen, och vinsten består enligt Emma Ek Österberg i ära och en symbolisk summa pengar.
– Och förstås lite uppmärksamhet, så det var kul, säger hon.