Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Utlysning av platser i Kommunlicprogrammet

Forskarutbildningsprogram för region- och kommunanställda

Förvaltningshögskolans råd erbjuder i samverkan med Förvaltningshögskolan medlemmar/deltagare i samverkansavtalet Förstärkt förvaltningsforskning och mer kvalificerad förvaltningsutbildning i Västsverige platser i ett forskarutbildningsprogram.

Syftet med programmet är att främja forskningsbaserad kunskapsutveckling kring problem och utmaningar som regionen och kommunerna reellt möter och står inför samt att bidra till kompetensförsörjning och kompetensutveckling av anställda i regionen och kommunerna

Programmet är ett tvåårigt utbildningsprogram om 120 högskolepoäng som leder fram till en licentiatexamen i offentlig förvaltning. Programmet genomförs på halvfart vilket innebär att den reella utbildningstiden omfattar fyra år.

Hur många platser finns i programmet och vem kan söka till programmet?

- 5 - 10 platser.
- Anställda i regionen och kommunerna som av sin arbetsgivare getts rätt att gå utbildningen inom ramen för sin ordinarie tjänst.

Utbildningsprogrammets temainriktningar?

Styrning: Ledarskap och styrsystem

Granskning: Användning och nytta av uppföljning, utvärdering, tillsyn, revision och andra former av granskning

Samverkan: Samverkan inom och mellan kommuner och förvaltningar samt det omgivande samhället

Innovationer: Utveckling och tillvaratagande av innovationer och innovationsmodeller i den kommunala organisationen

Vem är behörig att antas till programmet?

- Behörig att antas till utbildning på forskarnivå i offentlig förvaltning är den som har grundläggande behörighet enligt Högskoleförordningen 7 kap § 39 - examen på avancerad nivå, eller minst 240 högskolepoäng varav minst 60 hp på avancerad nivå eller på annat sätt har motsvarande kunskaper. Den sökande skall därutöver ha minst 90 hp i offentlig förvaltning eller motsvarande. Motsvarande tex vara äldre examina, ”näraliggande examen”, erfarenhet av utredningsarbete i offentlig förvaltning, m.m.

Var och när skall ansökan skickas in?

Ansökan skickas till Förvaltningshögskolan, Göteborgs universitet, Box 712, 405 30 Göteborg

Vilka ansökningshandlingar skall bifogas ansökan?

- vidimerade kopior av tidigare universitetspoäng, examina samt andra meriter den sökande önskar åberopa.
- uppsatser och examensarbeten.
- en projektidé i vilken den sökande anger problemområde och preliminär forskningsfråga för licentiatuppsatsen, ange gärna temainriktning (2-3 sidor)
- ett intyg från den sökandes arbetsgivare i vilket arbetsgivaren garanterar att den som antas kan genomföra utbildningen inom ramen för sin ordinarie tjänst (50%)

Vilket ansvar har regionen, kommuner och Förvaltningshögskolan?

- Regionen eller den kommun som gett anställd möjlighet att söka utbildningsprogrammet garanterar att den som antas kan genomföra utbildningen inom ramen för sin ordinarie tjänst (50%)
- Förvaltningshögskolan ansvarar för de kostnader som är relaterade till utbildningen (så som tex handledning, kurser, konferensdeltagande, rum, datorer)

Kontaktinformation

Vicki Johansson

Telefon:
031-786 1596

Sidansvarig: David Karlsson|Sidan uppdaterades: 2014-06-04
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?