Masterstudent från Förvaltningshögskolan vinnare i Nordic City Challenge

Förra veckan samlades studenter från hela norden i Helsingfors för att tävla i hållbar stadsplanering. Madeleine Larsson (andra från vänster i bild) från Förvaltningshögskolan ingick i det vinnande laget.

Nordic City Challenge är en årlig tävling för studenter på högre nivå, som har som syfte att ge dem möjlighet att samverka och öka sina kunskaper i fält. Tävlingen roterar varje år, och var förra året på Lindholmen i Göteborg. Den här gången stod Helsingfors som värd.
– Man får ett case i verkligt format för att se hur man kan förbättra denna socioekologiskt, i år var vi var i stadsdelen Pasila, Helsingfors där konst och kultur var det årliga arbetstemat, säger Madeleine Larsson.

Pasila, som heter Böle på svenska, är en gammal stadsdel där järnvägen länge spelat en central roll. På senare år har det förändrats genom delvis ökade behov för bostäder och dels genom fokus på företagande för mediaverksamhet. Bland annat har YLE, Finlands motsvarighet till SVT, sina lokaler där.
– Det är många olika grupper som ska få plats och tillsammans göra stadsdelen till sin, så det måste finnas fristäder där man kan gå runt, vara och samverka. Vårt förslag hette Polku, vilket är ett finskt ord för stig eller liten väg. Det bestod av en sorts konst- och kulturvandring från området in till andra stadsdelar för att tillgängliggöra området, få folk i rörelse och uppmuntra till interaktion.

Studenterna delades in i grupper slumpmässigt, och Madeleine Larssons grupp blev väldigt blandad. Själv har hon en bakgrund som jurist men läser nu masterprogrammet i offentlig förvaltning, och övriga gruppen kom från fält som global hälsa, landskapsarkitektur, arts management och trafikplanering. Dessutom bestod gruppen av såväl visionärer som realister.
– Vårt förslag blev nog tillräckligt djärvt för att möjliggöra ytor för konstnärer och gröna lösningar samtidigt som det också är genomförbart med hänsyn till ekonomi och faktiska förutsättningar för platsen, säger hon.

Förutom att de vinner ära så kommer förslaget att ställas ut i Helsingfors, och det satt dessutom stadsplanerare i juryn så det är långt ifrån omöjligt att några av deras idéer faktiskt blir verklighet. Men enligt Madeleine Larsson var det viktigaste att få vara med och träffa andra studenter och aktörer.
– Framförallt var det en fantastisk upplevelse. Arrangemanget är ambitiöst och det är en jättefin mötesplats i sig för studenter som kanske inte hade träffats annars men som alla har ett intresse av samma ämne med sina unika ingångar.

Du kan läsa mer om Nordic City Challenge och det vinnande förslaget här.