Tjänstemannen i skönlitteraturen

Kan vi lära oss mer om tjänstemän genom att läsa skönlitteratur? Det hoppas i alla fall det 20-tal författare som medverkar i antologin “Tjänstemannen i skönlitteraturen” som släpps i dag.

Tjänstemannen finns beskriven i alltifrån barnböcker till deckare, och gestaltas ofta som lite grå och osynlig. Inte sällan förlöjligas företrädare för tjänstemannasysslor i litteraturen, i synnerhet de som är mer okvalificerade. Samtidigt innefattar tjänstemannarollen professioner som sträcker sig över ett brett spektrum, från poliser och domare till brevbärare och bibliotekarier. Kanske borde vi veta mer om denna viktiga samhällsbärare, och genom att studera skönlitteratur kan man få inblickar i sådant som man lätt missar annars, såsom sociala relationer eller en viss tidsanda.

Boken “Tjänstemannen i skönlitteraturen – bilder av goda och mindre goda byråkrater” släpps på Santérus förlag och är en antologi där författarna har läst många verk där tjänstemannen har en framträdande roll. Medverkar gör bland andra Förvaltningshögskolans Lars Karlsson och Björn Rombach, där den senare även är en av bokens två redaktörer.

Boken har ISBN 978-91-7359-119-5