Förvaltningshögskolans pris till journalisten Magnus Wrede

Journalisten Magnus Wrede på Dagens Samhälle har belönats med Förvaltningshögskolans pris för nyttiggörande av forskning i offentlig förvaltning. Priset delades ut på Förvaltningshögskolans dag den 21 april.

Magnus Wrede. Foto: Dagens Samhälle

Magnus Wrede är sedan 30 år verksam på tidningen Dagens Samhälle och dess föregångare Kommun Aktuellt. Han är den första journalist som får priset, som i år delades ut för sjunde gången.

Förvaltningshögskolans pris instiftades för att uppmärksamma och stimulera till goda insatser vad gäller nyttiggörande av forskning i ämnet offentlig förvaltning. Magnus Wrede får priset för att ”han är en av Sveriges mest framstående journalister med special­intresse för kommunal politik och förvaltning som i sina insiktsfulla reportage skildrar de komplexa skeenden och utmaningar som präglar Kommun­sverige”.

Enligt motiveringen ”upprätthåller Magnus kontakter med många kommunforskare och följer vad som händer på forskningsfronten. Där många journalister nöjer sig med att referera forskningsresultat, sätter sig Magnus in i frågorna, läser rapporterna och använder dem i sin analys av det som sker i kommuner och landsting”.

Prisutdelning.Prisutdelare var ordföranden i Förvaltningshögskolans råd för forskning och utbildning, Dennis Jeryd, som även är kommunstyrelsens ordförande i Lerum. Priset bestod av en skulptur av Göteborgskonstnären Sverker Eklund och ett diplom.

Läs mer om priset och tidigare pristagare