Boknyheter: Ny upplaga av Moderna kommuner och ny lärobok i mikroekonomi

Boknyheter: Ny upplaga av Moderna kommuner och ny lärobok i mikroekonomi

Läroboken "Moderna kommuner" av Stig Montin (Förvaltningshögskolan) och Mikael Granberg (Karlstads universitet) kommer i ny upplaga på förlaget Liber.

Förnyelse och förändring är honnörsord i landets kommuner och har så varit under de senaste decennierna. Den nationella politiken förändras, medborgarna förändras, nya idéer om statlig och politisk styrning formuleras. Det är också på grund av dessa ständiga förändringar som denna fjärde och omarbetade upplaga.

Louise Holm och Osvaldo Salas (båda verksamma vid Förvaltningshögskolan) har publicerat en ny lärobok på förlaget Studentlitteratur: "Matematik och övningar för mikroekonomi".

Hur ritar man efterfrågekurvan? Hur hittar man jämvikten på en marknad? Hur löser man ut företagets vinstmaximeringsvillkor? Hur påverkas marknaden av skatter och subventioner? Svaren på dessa frågor och många andra frågor finns i den här boken. Den innehåller dels grundläggande matematik, dels ett stort antal övningsuppgifter i mikroekonomi med utförliga lösningar. Läsaren ges i denna bok först en introduktion till den matematik som används som verktyg för tillämpningar inom mikroekonomi.